گزارش بازدید از نمایشگاه آگروپک اربیل کشور عراق

با توجه به برگزاری نمایشگاه آگروپک ( صنایع غذایی ، کشاورزی و بسته بندی ) که در تاریخ ۲ تا ۵ آذر ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاههای اربیل در منطقه کردستان عراق برگزار گردید ، جهت بازدید از نمایشگاه و همچنین بازدید از خطوط ورق و کارتن و بررسی بازارهای این منطقه به عراق سفر کردیم.

شرکت های تولید کننده ورق و کارتن و صنایع چاپ وبسته بندی بزرگی از مناطق کرد نشین و عرب زبان کشور عراق و ترکیه  در این نمایشگاه شرکت نمودند. از ایران تنها یک شرکت در زمینه تولید ورق و کارتن در این نمایشگاه حضور یافته و مابقی شرکت های حاضر در زمینه های غیرسلولزی نظیر صنایع غذایی و پتروشیمی فعالیت داشتند.

پتانسیل بالای شرکت های تولید کننده ورق و کارتن عراق و روند روز افزون ورود ماشین آلات چاپ و بسته بندی از یک طرف و افزایش نیاز این کشور به بسته بندی های کاغذی و کارتنی در این نمایشگاه مشهود بود.

پس از بازدید از نمایشگاه به بازدید از خطوط ورق و کارتن بزرگ و فعال در عراق پرداختیم. با توجه به صادرات ۴ ساله به کشور عراق و همکاری با شرکت های ورق و کارتن این کشور ،  تصور چنین صنایع به روز و خوبی از صنعتگران این کشور نداشتم و در تصورات خود صنایع ضعیف یا با تکنولوژی پایین را برای این کشور متصور بودم.

اما در واقعیت خطوط تولید به روز ، با سرعت بالا و دارای استاندردهای بالا که عمدتا با تکنولوژی های آلمان یا اروپا ساخته شده اند، در حال حاضر در این کشور مشغول به فعالیت بوده یا در حال نصب و راه اندازی هستند.

نکته قابل توجه در این شرکت ها این بوده که با توجه به میزان نیاز بالا به کاغذهای بسته بندی شامل کاغذهای کرافت ، فلوتینگ و تست لاینر در این کارخانجات ،  عمدتا از روی اجبار از کاغذهای ایرانی استفاده نموده و عمده مشتریان به مصرف کاغذهای تولید ترکیه تمایل بیشتری داشته اند اما با توجه به صادرات کاغذ ترکیه به اروپا و بحران فعلی کاغذ در این کشور ، عملا امکان تامین این کاغذها برای مصرف کنندگان عراقی مقدور نبوده و ناگزیر به سمت خرید از ایران مجبور شده اند.

در پرسش از صاحبان صنایع ورق و کارتن عراق نکات مهمی از مشکلات کاغذهای ایرانی اعلام شده که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می نمایم :

  1. بوی بد کاغذهای ایرانی >>> در اکثر کارخانجات تولید کاغذهای بازیافتی در ایران به دلیل گردش بالای آب در فرایند تولید و عدم وجود سیستم های تصفیه پساب و اسیدی بودن شرایط کاغذسازی در کنار کیفیت پایین ماده اولیه این مشکل در چند سال گذشته مشهود است.
  2. نوسانات رطوبت و گراماژ زیاد در کاغذهای ایرانی ، بالاتر از حد استاندارد تعریف شده
  3. مقاومت کششی ، خمشی و ترکیدن پایین کاغذهای ایرانی به نسبت کاغذهای ترکیه و سایر رقبای منطقه که پارگی های متعدد و افزایش ضایعات در سرعت های تولید بالای ۱۵۰ متر بر دقیقه میگردد.
  4. جوابگو نبودن اکثر کاغذ های ایرانی در سفارشات ۵ لایه و سفارشات زیر صفر
  5. عدم تعهد زمانی جهت تحویل سفارشات به مشتری
  6. عدم تطابق نمونه تحویلی با محصول ارسالی برای مشتری
  7. عدم پشتیبانی از مشکلات کاغذ ارسالی در صورت بروز مشکل
  8. تغییرات و نوسانات قیمتی زیاد در بازه زمانی کوتاه به دلیل تغییرات نرخ ارز در ایران
  9. پوشش دهی نا مناسب رول ها و آسیب دیدگی زیاد رولها حین تحویل در مقصد به دلیل تخلیه و بارگیری رولها در گمرکات و عدم امکان حمل مستقیم کالا.

 

نتیجه گیری:

با این روند رشد و مصرف روز افزون کاغذ در کشور عراق و سایر کشورهای منطقه ، در صورت ارتقای کیفیت کاغذ تولیدی ایران در حد رقبای منطقه ای ، تا چند سال آینده شاهد اوج شکوفایی صنعت کاغذ کشور برای صادرات خواهیم بود اما در صورت ادامه رویه فعلی و عدم توجه به نیاز و مشکلات مصرف کننده ی خارجی ، تا چند سال دیگر این بازار بکر و اقتصادی را به راحتی به رقبای منطقه واگذار و از دست خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *