بیش از ۸۰٪ ساختار کاغذ و مقوای بسته بندی بازیافتی را ماده اولیه یا همان کارتن های باطله تشکیل میدهد، به همین دلیل نقش و اهمیت کیفیت ماده اولیه در تولید محصول با کیفیت غیر قابل انکار است.

  • مواد اولیه ورودی به کارخانه (کارتن های باطله یا آخال) به دو صورت فله و یا پرس شده شده می باشد که پس از ورود به شرکت توسط باسکول توزین شده و سپس به سایت دپوی مواد اولیه منتقل می شوند. در انبار مواد اولیه با رعایت اصول نمونه برداری تصادفی از محموله دریافتی نمونه گیری شده و اقدام به بازرسی از حیث پارامترهای کنترل کیفیت می شود . در صورت احراز شرایط ، محموله دریافتی به عنوان ماده اولیه جهت تولید کاغذ بسته بندی پذیرش می شود.
    پارامترهای کیفی بررسی شده در این مرحله شامل کنترل و تخمین میزان:
  • درصد ضایعات غیر سلولزی شامل انواع مواد نایلونی ، انواع پارچه ، انواع کاغذ های باطله آغشته به روغن و گریس ، کاغذ های حل نشدنی و کاغذ چاپداری که مرکب آنها محلول در آب نمی باشد ، شانه تخم مرغ و مواد اولیه بی کیفیت ۲- درصد رطوبت می باشد .
    پس از تایید مواد اولیه توسط پرسنل واحد کنترل کیفیت اجازه تخلیه برای آنها صادر شده و در سایت دپوی مواد اولیه تخلیه می شوند . در این انبار واحد برنامه ریزی تصمیم می گیرد چه زمانی ، کدام یک از محموله های دریافتی را مصرف کند . نکته مهم این است که آخال هایی که زودتر وارد کارخانه می شوند ، زودتر هم باید به مصرف برسند .
  • معمولاً به دلایل اینکه وضعیت بازار مواد اولیه (آخال) مشخص نیست و گاهی ممکن است آخال در بازار یافت نشود ، معمولا باید همیشه مقداری آخال در کارخانه ذخیره شود تا در صورت کم شدن عرضه آخال ، کارخانه بتواند برای مدت زمان حداقل یک ماه به فعالیت خود ادامه دهد . بنابراین آخال ها به فضای زیادی برای نگهداری و انبار شدن نیاز دارند و برای انبار کردن آنها باید محیط دپوی آخال حتی المقدور خشک باشد و تا آنجا که امکان دارد دور از عوامل جوی مانند بارندگی و آفتاب قرار گیرد، زیرا وقتی که تحت این عوامل قرار گیرند ، درصد پوسیدگی الیاف بالا رفته و در این صورت بازده الیاف کاهش یافته و درصد آلودگی آبهای سیستم نیز افزایش می یابد.
    نکته مهم دیگر آتش سوزی در انبار آخال است که باید مراقبت های لازم انجام گیرد تا هیچ شعله آتشی به انبار نزدیک نشود و شرایط ویژه امنیتی ایجاد شود چون حتی با یک جرقه کوچک هم ممکن است انبار آتش گیرد.
    کپسول و شیرهای آتش نشانی نیز در چندین نقطه از دپوی آخال باید نصب شود که اگر کوچکترین شعله ای دیده شد آن را خاموش کرد ، زیرا سرعت گسترش آتش گیری به دلیل وجود مواد کاغذی بسیار سریع خواهد بود.